3 Lucruri esențiale care favorizează capacitatea de concentrare și învățarea

123edu ianuarie 6, 2016 Copiii și școala

3 Lucruri esențiale care favorizează capacitatea de concentrare și învățarea

 

Acum că vacanța de iarnă se apropie de final, cei mici se pregătesc să pășească în sălile de clasă. Poate că unii sunt nerăbdători să afle cât mai multe noutăți din manuale, în timp ce alții ramân cu nostalgia zilelor de trândăveală, în care nu au fost obligați să rezolve nici exerciții de matematică, nici de limba română.

Dar oricât suntem de indulgenți, avem datoria să-i sprijinim în procesul de învățare, care devine tot mai complex și îndelungat. Performanțele școlare, indiferent dacă este vorba despre un copilaș din clasa 1 sau despre un adolescent de la liceu, sunt influențate de nivelul de concentrare, adică de capacitatea de a-și controla și menține atenția în timpul temelor.

În acest sens, aparte numeroasele ore de meditații la matematică și la limba română, îi putem ajuta la formarea unor obiceiuri ce le pot îmbunătăți competențele cognitive. Iată cum arată părerile oamenilor de știință:

Copiii care fac mai mult sport, sunt mai buni la învățătură

Cu ceva timp în urmă, se credea că sportul ajută doar la întărirea mușchilor, a inimii și a plămânilor. Însă beneficiile sale nu se limitează doar la atât, ci stimulează funcțiile cerebrale atât la elevul din clasa 1, cât și la adulții trecuți deja de prima tinerețe.

Cine are un copil, trebuie să fie conștient că îndrumându-l spre cât mai multă mișcare, îl ajută să-și mențină sănătatea fizică, precum și pe cea mentală. Pentru că în timp ce facem sport, creierul produce o moleculă neuroprotectivă în măsură să potențeze toate activitățile cognitive (memoria, concentrarea, învățarea, etc.).

În acest fel arată concluziile unui studiu al Universității din Ilinois, publicat în revista ”Plos One”, care s-a ocupat de un grup de 50 de copii, cu vârste cuprinse între 9 și 10 ani. Pe parcursul experimentului, cercetătorii au analizat și măsurat capacitatea de învățare și de concentrare a celor mici.

Un program de somn regulat favorizează funcțiile cognitive

Așa cum arată rezultatele unui alt studiu, efectuat de astă dată de o echipă de medici pediatri de la ”American Academy of Pediatrics”, copiii din clasele primare, gimnaziale și de liceu nu dorm suficient. La aceste categorii, durata somnului este sub media de 8,5-9,5 ore pe noapte.

Dar cât este de important somnul în viața copilului? Pe termen lung, o astfel de carență poate contribui la apariția unor probleme precum obezitatea, diabetul, stările de anxietate, diverse tulburări comportamentale, dar și regresul intelectual. În schimb, prelungirea duratei somnului poate favoriza obținerea unor rezultate mai bune.

Un alt studiu, publicat în revista ”Pediatrics”, arată că nu contează doar cât de mult dorm copiii noștri. La fel de importantă este și regularitatea programului de somn. Astfel, un copil care de la 3 ani merge la culcare la aceeași oră, în clasa 1 are mai multe șanse să fie mai priceput la limba română și să aibă mai multe abilități legate de matematică.

Cu cât kilogramele sunt mai multe, cu atât nivelul de inteligență este mai scăzut

Obezitatea nu mai reprezintă doar o problemă de sănătate sau una de estetică. Surplusul de kilograme are un efect direct și asupra performanțelor mentale la copilul din clasele primare și nu numai.

Să demonstreze acest lucru a fost un grup de cercetători de la ”New York University School of Medicine”, după ce au urmărit cu atenție două grupuri de elevi. Din primul făceau parte 62 de copii perfect sănătoși, iar din al doilea, 49 de copii cu sindrom metabolic.

Pentru a putea vorbi despre sindromul metabolic, trebuie să fie prezenți cel puțin 3 factori de risc dintre următorii: exces de grăsime corporală, hipertensiune arterială, valori ridicate ale gliecemiei, o concentrație prea mare de trigliceride, hipercolesterolemie sau o circumferință abdominală peste media vârstei.

După ce rând pe rând, fiecare copil a fost supus unor analize medicale și teste cognitive, cercetătorii au constatat că toți cei cu serioase probleme de obezitate, au primit calificative inferioare la matematică. De asemeni, aceștia aveau mai puține abilități lingvistice și o capacitate de concentrare destul de limitată.

De reținut:

Nu trebuie să ne panicăm dacă cel mic nu face suficientă mișcare, dacă are un program de somn dezordonat sau dacă este ușor supraponderal. Însă este bine să ținem cont și de spusele celor mai experimentați și, pe cât posibil, să scoatem din calcul astfel de factori care le-ar putea îngreuna evoluția intelectuală.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *