9 Decembrie – 119 ani de la introducerea tramvaiului electric la Bucuresti

decembrie 9, 2013 123edu.ro

9 Decembrie – 119 ani de la introducerea tramvaiului electric la Bucuresti

La 9 decembrie 1894 a inceput sa functioneze in Bucuresti prima linie de tramvai electrica. Tramvaiul de acum 119 ani purta numarul 14 si circula pe ruta Cotroceni-Obor (la Targul Mosilor). Aparitia tramvaiului nu a fost asa un lucru de lesne cum poate ca va imaginati. Primar al Bucurestiului in acea perioada era Nicolae Filipescu. Insa construirea acestei linii de tramvai s-a datorat in buna masura predecesorului sau, Pache Protopopescu, care a acordat o concesie pentru construirea de cai ferate si tramvaie in 1890 cu obligatia de a se construi o linie cu curent subteran pe directia Cotroceni-Obor. Consilierii comunali nu au fost de acord cu infiintarea tramvaiului electric pentru ca, ziceau ei, „este o calamitate pentru public pentru ca firele pot trasni oameni si animale”. Cel care a intors votul consilierilor comunali este Barbu Delavrancea (care avea sa devina primar in 1899). Lui Delavrancea nu i se parea normal „modul barbar al tractiunii cu cai”.
In Cronologia Bucurestilor a lui Parusi este mentionat: „Este pus în funcţiune primul tramvai electric, cu numarul 14 pe linia Cotroceni-Obor (la Targul Mosilor). Era alimentat de centrala electrica de la Grozavesti, pusa în functiune in 1889. Pornea din faţa acesteia, strabatea bulevardul deschis de Pache Protopopescu în 1888 (Kogalniceanu-Elisabeta-Carol-Pache) Si întorcea la început în faţa actualei Scoli Iancului, apoi la biserica Iancu Vechi (Agricultori -Matasari), dupa aceea dincolo de Piaţa Iancului, în faţa ţesatoriei de azi (pe strada Satucu, actuala At. Ionescu). Parcul de tramvaie avea 8 vagoane-motor si 8 remorci”.

Primul tramvai electric in Bucuresti
Sursa foto: www.mediafax.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *