Avangardismul unei scoli care pregateste copiii pentru o viata de lux

decembrie 20, 2014 Aflăm de la psiholog

Avangardismul unei scoli care pregateste copiii pentru o viata de lux

 

Ultimul domeniu de frontiera care se dezvolta la cote incredibile, imbinand mai multe discipline care impreuna se numesc: neurostiinte. Este domeniul care studiaza suportul biologic al mintii – creierul. Din momentul in care din acest domeniu au inceput sa se adune date, intreaga psihologie are de castigat, pentru ca nu mai opereaza cu ceva ce este ascuns intr-o cutie, ci incepe sa surprinda aspect masurabile, care se pot valida de la nivelul soft la hard, respectiv programe mentale cu corespondente in creierul biologic.

O avalansa de date vine sa reconsidere intreaga paradigma psihologica cu care specialistii au operat de secole. Eu sunt interesata de acest impact in planul educatiei si ca promotor al unui program de antrenament psihologic al caracterului inserez cunostinte de o utilitate incontestabila din aria neurostiintelor.

Iata cateva conexiuni creative:

          Neuroplasticitatea ca principiu de functionare al creierului (informatiile la care suntem expusi ne modeleaza mintea la propriu si la figurat). Cu alte cuvinte, atunci cand invatam lucruri noi, creierul nostru face conexiuni neuronale noi, amplificand modul in care livreaza solutii la diverse probleme. Ori solutiile sunt exact ceea ce cauta un om adult in demersul sa de supravietuire.

          Cea mai buna modalitate de a asimila informatiile este cea prin experienta directa, in contact direct. Cu alte cuvinte, mai multi traineri la care copiii sunt expusi maresc uimitor receptarea informatiilor. Mai multe materii, mai multe retele neuronale (un fel de arii in care cultivi mai multe culturi si toamna ai mai multa diversitate in hambar)

          Motivatia pentru cunostere este esentiala. Cu cat copilul este mai motivat si curios legat de o materie sau un optional, cu atat capacitatea lui de absorbtie si asimilare este calitativ mai mare si mai solida pe pe termen lung, avand in vedere ca unele continuturi memorate se sting de-a lungul timpului

          Pentru o invatare eficienta, este foarte important sa fie imbinate doua ingrediente: interesul si placerea. Este important ca fiecare promotor al unei stiinte sa extraga si sa acceseze interesul participantilor pentru domeniu. Un copil care are interes pentru materie, va fi un copil curios, atras de activitati, un copil cu initiativa, gata oricand sa se lase provocat si sedus de frumusetea cunoasterii. Placerea vine ca o recompensa pozitiva care intareste de fiecare data necesitatea interesului. Atunci cand un copil are de fiecare data satisfactie in procesul cunoasterii, va fi mult mai dispus sa continue si cine stie, sa se depaseasca, ajungand la cea mai buna versiune a sa, tintind excelenta si performanta.

          Cresterea gradului de autonomie in procesul de invatare este o decizie fabuloasă pentru a crea spațiul de implicare proactivă a copiilor în ceea ce vor să insereze în hărțile lor mentale de informație. Autonomia este una din nevoile fundamentale ale oamenilor și cultivarea ei duce la un real spațiu de înflorire psihologică.

 

Liliana Hadji

autor: psiholog Liliana Hadji, www.gritty.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *