Cât este de important jocul în viața copiilor?

123edu ianuarie 15, 2016

Cât este de important jocul în viața copiilor?

 

Scopul acestei platforme educaționale este ca prin joacă, să-i sprijinim pe cei mici în procesul de învățare, dar într-un mod diferit de practicile destul de restrictive impuse de sistemul de învățământ. Aici, exercițiile de matematică și comunicare se rezolvă prin joacă, fără ca cel mic să se simtă constrâns de cadrele didactice.

Ce rol îndeplinește jocul în evoluția copilului?

Despre joc se spune că reprezintă un mod de a trăi preferat de cei mici, ce-i ajută la realizarea dorințelor. De asemeni, contribuie la educarea copiilor și-i învață despre respectarea regulilor. Până și cele mai banale jocuri se bazează pe anumite reguli, fără să mai vorbim despre jocurile educative, precum cele care înlocuiesc clasicele exerciții de matematică și comunicare.

Și tot jocul, având un rol central în dezvoltarea fiecărui copil, îi favorizează sănătatea mentală, îl ajută să se maturizeze și să-și formeze o identitate. Iar introducerea sa printre activitățile de zi cu zi, nu este deloc o întâmplare.

Pentru că activitatea ludică este considerată forma principală prin care ne exprimăm încă de când pășim în această lume, dar și instrumentul ce ne permite să explorăm toate lucrurile necunoscute, într-un mod relaxant și distractiv.

Este caracterizată de creativitate, spontaneitate și fantezie, fiind posibilă datorită interesului particular pentru o anumită acțiune, în timp ce atingerea unor obiective are doar o importanță secundară. Copilul este prins numai de jocurile care-i captează atenția, iar ceea ce pentru unii este interesant, altora li se pare plictisitor.

Spre deosebire de lecțiile de acasă ori de orele de la școală, activitatea ludică nu este influențată de nicio presiune internă sau externă, fiind utilizată în exclusivitate pentru plăcere. Rămâne la fel până ce treptat, este înlocuită de exerciții matematică și comunicare sau de diverse alte sarcini ”comandate” de părinți și profesori.

Există o corelație între joc și viața afectivă?

Jocul constituie și un mod de exprimare a componentei afective din viața copilului. Prin intermediul jocului, cel mic are posibilitatea să pătrundă în propriul său univers interior, acolo unde se află sedimentate emoțiile. Având liber accesul spre lumea interioară, va putea explora, controla și manifesta fiecare emoție, în funcție de experiențele trăite.

Modul în care cel mic se joacă are legătură cu dezvoltarea sa emoțională și se modifică odată cu vârsta. Astfel, în activitatea ludică putem distinge diverse etape:

a. De la 0 la 1 an

Este vârsta la care începe să fie atras de tot ce se întâmplă în jurul său. Se joacă singur cu degețelele, mânuțele și piciorușele, cu propriul corp, cu părul mamei, etc. Toate aceste activități, cu un caracter explorativ și repetitiv, sunt de folos pentru ca cel mic să reușească să facă diferența dintre corpul său, corpul mamei și restul lucrurilor / persoanelor.

b. De la 2 ani

Începând cu al doilea an de viață, copilul se confruntă cu problema separării de părinți. Face cunoștință cu primele stări de anxietate datorate depărtării de familie. Acum, jocul poate deveni expresia acestei probleme, ajungând să se transforme într-un mecanism de apărare împotriva stărilor de neliniște cauzate de senzația de abandon.

c. De la 3 ani

Din acest moment, apar primele jocuri de luptă și război, dar și primele jocuri de socializare. Copilul se arată tot mai interesat să-și petreacă timpul cu alți colegi de aceeași vârstă. Tot mai mult încearcă să imite comportamentul adulților. Se joacă de-a mama și de-a tata, inspirându-se din ceea ce vede în familie și chiar ajunge să le poarte hainele.

d. De la 4 la 5 ani

Pe măsură ce copiii se apropie de clasa pregătitoare, joaca nu mai este atât de statică, ci tot mai dinamică. Jocurile cu păpușile, de-a v-ați ascunselea sau de-a doctorii le exprimă trăirile interioare. Prin activități similare, aceștia încearcă să pună în scenă anumite interdicții, pedepse, etc., cu care se confruntă în viața de zi cu zi.

e. De la 6 la 10 ani

În această perioadă tot mai îndepărtată de vârsta primei copilării, jocurile capătă o altă rezonanță. Sunt frecvente jocurile de grup, ce funcționează în baza unor reguli bine definite. Acum, prin intermediul jocului, copilașii au ocazia să experimenteze cum este să se afle în compania colegilor și chiar își manifestă interesul în acest sens.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *