De ce matematica de la școală este atât de plictisitoare?

123edu ianuarie 29, 2016 Copiii și școala

De ce matematica de la școală este atât de plictisitoare?

 

Matematica este atât de plictisitoareeeeee…!!”

De câte ori nu ți-ai auzit copilul lamentându-se că din nou are de rezolvat exerciții de matematică? Din păcate, elevii au o percepție greșită vis-a-vis de această disciplină. Tot mai puțini sunt interesați s-o aprofundeze și chiar întâmpină dificultăți s-o înțeleagă.

Ideea prezentei postări pornește de la punctul de vedere exprimat de unul dintre părinții ce au apelat la platforma educațională 123edu, cu gândul de a face ceva pentru copilul său, elev în clasele primare:

Am toate motivele să consider matematica o provocare, chiar pentru noi, adulții. Majoritatea elevilor, indiferent de epocă, se preocupă mai mult de metodele de rezolvare și prea puțin să înțeleagă logica ce se află la baza rezolvării propriu-zise. Nici învățătorii nu se obosesc să le explice celor mici pe limba lor. Iar copiii noștri, tot mai încurcați de afluxul de reguli, ajung să se plictisească de câte ori pomenim de matematică, pe care pur și simplu nu o înțeleg.”

Întregul sistem de predare este total nepotrivit. Din păcate, de multe ori, programa didactică nu este întru totul sincronizată cu necesitățile actuale ale elevilor, altele decât ale învățăceilor de-altă dată, ce-și toceau coatele pe băncile școlilor în secolul trecut.

Nu fac excepție nici clasele primare, perioadă în care, mai mult ca niciodată, mintea copilului nu este încă pregătită să suporte aglomerația de concepte riguroase în legătură cu lucruri prea puțin esențiale. Iar asemenea ”carențe” nu pot avea decât efecte nocive asupra capacității copiilor de a deprinde una dintre cele mai complexe științe.

Cei mai mulți copii consideră matematica plictisitoare. Întâmplător sau nu, simt materia prea îndepărtată de propriile interese. Desprinsă de realitatea în care primează jocul și jucăriile, o văd puțin interesantă. Și nu doar fetele nu iubesc matematica, ”epidemia” cuprinzând și băieții.

Vina nu este neapărat a elevilor și a lipsei de ”talent”. Probabil că la origini, responsabilitatea nu cade în seama unei gândiri lipsite de logică, ci chiar a modului de predare din școli, începând cu clasele primare. Pentru că fiecare oră de clasă a ajuns să se desfășoare monoton, devenind o rutină.

Cei mici sunt puși să memoreze mecanic formule după formule și reguli după reguli, fără să le înțeleagă esența. Li se impune să învețe texte fără noimă și noțiuni abstracte, deoarece așa ”pretinde” sistemul de învățământ obligatoriu.

Cât despre manuale, deja din clasa 1, acestea nu par în totalitate gândite pentru un copil care până nu de mult, nu știa nici să mânuiască stiloul. În cărți și în culegeri mișună erorile, parcă anume ”plantate” încât să pună în dificultate până și mințile cele mai agere.

Astfel, matematica ramâne o interminabilă înlănțuire de necunoscute, pe care cadrele didactice nu se preocupă să le ”traducă” celor mici. Iar părinților cu copii în clasele primare, nu le rămâne decât să spere că de la un an la altul, propriile odrasle vor fi promovate.

Pe de altă parte, sunt defavorizați și copiii cu un talent nativ, cărora manualele și culegerile cu exerciții de matematică li se par mult prea banale pentru a le trezi curiozitatea să le mai răsfoiască. Și nu este păcat de atâția copii talentați, plictisiți și ei din cauza absenței ”stimulentelor”?

Dar matematica înseamnă mai mult decât o succesiune de calcule. Pentru a fi mai ușor înțeleasă, exercițiile și problemele ar trebui transpuse în viața reală. Ceva similar vei găsi și pe platforma educațională 123edu, la categoria de teste matematică demo, cu un număr nelimitat de încercări, pe care le poți proba împreună cu cel mic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *