Întoarcerea la școală. Lucruri pe care niciun părinte nu trebuie să le facă (partea a II-a)

123edu septembrie 29, 2015 Copiii și școala

Întoarcerea la școală. Lucruri pe care niciun părinte nu trebuie să le facă (partea a II-a)

 

Încă din postarea precedentă, ți-am oferit câteva sugestii cu privire la implicarea părintelui în viața copilului aflat în clasa pregătitoare sau în orice caz, în primul ciclu de studiu. Mai mult decât reguli, le poți numi ”sfaturi ajutătoare” despre cum să-ți îndeplinești rolul de părinte, pe care singur ți l-ai ales.

Cu toții suntem predispuși greșelilor. Din păcate, uneori, le comitem convinși fiind că totul este pentru binele copiilor. Iată și alte ”directive” de urmat, când te regăsești printre părinții de copii în școala primară:

NU fă temele în locul copilului, oricât de grele ar părea!

Adesea, ești tentat să-i dictezi temele celui mic. Chiar îți surâde ideea… să termine mai repede. Astfel, nu ajunge la clasă cu exerciții la matematică nerezolvate, nici cu vreo compunere lipsă la limba română. Ba mai mult, cu temele perfecte, toată lumea este mulțumită.

Dar, aparențele înșală… aproape de fiecare dată… Copilul nu este mai pregătit, nu știe mai mult și nu-i va fi mai ușor în viitor. Iar ca părinte, îți alimentezi singur sursa de stres.

Ce-i de făcut? Alternativele sunt două:

Varianta 1: Lasă-ți copilul să meargă cu temele nefinalizate sau nefăcute deloc. Posibil că se pricopsește cu un calificativ sub limita de trecere. Dar privește partea plină a paharului! Cu puțin noroc, data viitoare, motivat fiind, se va strădui mai mult. Pe de altă parte, învățătoarea își va da seama că lecțiile nu au fost pe deplin înțelese și va reveni cu explicații.

Varianta 2: În loc să-l ajuți, de exemplu, la toate testele de matematică, păstrându-ți calmul, îndrumă-l doar. Sugerează-i ideea, însă lasă-l să-și pună mintea la contribuție, să încerce și să greșească de atâtea ori, până ce va găsi soluția la exerciții.

Oricare dintre variante se va transforma într-un câștig pentru copil și poate reprezenta o soluție să devină mai responsabil și autonom, ușurând și ”povara” adultului-părinte.

NU-i propune copilului prea multe activități extrașcolare!

Imediat ce copilul tău începe clasa 1 sau poate din clasa pregatitoare, te inghesui sa-l inscrii la tot soiul de activități (cercuri de pictură, cursuri de dans, sporturi de echipă, etc.). Totul, doar ca nu cumva să rămână mai prejos decât ceilalți copii.

Daca te regăsești oarecum în ”scenariu”, nici nu-ți dai seama cât greșești. Ca parinte, îți vezi progenitura asemeni unui geniu în devenire, cu talente și capacități (ce au sau nu legătură cu școala) peste nivelul semenilor lor.

Implicându-l pe cel mic în prea multe activități, nu vei face decât să-l supui la eforturi inutile, obosindu-l. Și toată această alergatură se transformă într-un stres și pentru părinți. Deoarece nu poți pretinde să fii omniprezent și, totodată, să mai ai o viata socială îmbucurătoare.

Este adevărat că orice copil are pasiuni, înclinații pentru un hobby, un sport, etc., poate înca nedescoperite. Este pozitiv să fie părtaș la cât mai multe activități diverse, însă fără să se simtă copleșiți de atâtea ”îndatoriri” noi.

Direcționează-l spre sportul preferat, pe care să-l practice nu neapărat la nivel de performanță, ci doar să-și mai consume din energie ori să-și facă noi prieteni. Și nu trebuie să te simți vinovat că ai facut prea puțin pentru el, dimpotrivă. Cu mai multă disponibilitate în program, te poți ”sacrifica”, petrecându-ți mai mult din timpul liber cu micuțul tău.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *